środa, 10 września 2014

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) czyli niezbędnik jeśli chodzi o studia za granicą.

Cierpliwość jest cnotą - na pewno znacie to powiedzenie. Wyjazd na studia do Niemiec czasem musi być też połączony ze spędzaniem czasu w kolejkach do polskich, urzędowych okienek. Skoro już powoli, ale skutecznie, zbieramy się do wyjazdu na studia za granicę, musimy wiedzieć pewną ważną rzecz. Obowiązkiem jest przedstawienie zaświadczenia, iż posiadamy ważne ubezpieczenie zdrowotne. Nie chcę dzisiaj skupiać się na teorii co to jest EKUZ, a raczej na tym jak go otrzymać. U mnie przedstawienie dowodu ubezpieczenia jest warunkiem przyjęcia na studia, podejrzewam, że wszędzie tak jest ale rokuję tylko na podstawie mojego celu podróży czyli Niemiec :) 
źródło
Karta EKUZ jest to karta wydawana bezpłatnie w oddziałach NFZ (listę sprawdź tutaj). W Internetach możemy przeczytać, że owe oddziały czynne są od 8 do 16, jeśli jednak wybierzemy się przed południem liczmy się z tym, że nasz oddział to oddział oblegany przez studentów czy rodziców uczniów, zwłaszcza teraz we wrześniu ;) podejrzewam, że sytuacja we wcześniejszych miesiącach też nie była lepsza, bo wiele osób udawało się za granicę w celach turystycznych (prywatnie) czy też w jakichś sprawach służbowych i mogło się okazać, że karty potrzebują. Jak sobie ułatwić? Wystarczy kartę EKUZ wypełnić dzień wcześniej w domu i już jakieś 10 minut porannego stresu przy bezbłędnym wypełnianiu zaoszczędzone. Jeśli jesteście studentem możecie wydrukować wniosek z tej strony i wypełnić go w domu. Jedziecie z kompletem potrzebnych dokumentów i otrzymujecie kartę :) warto tutaj podkreślić, że by otrzymać tę kartę potrzebnych nam jest kilka dokumentów:

Niezbędne dokumenty do uzyskania EKUZ, gdy celem pobytu jest podjęcie studiów lub nauki w szkole
1. wniosek o EKUZ,
2. zaświadczenie o podjęciu studiów lub nauki w szkole, tj.:-zaświadczenie wydane przez polską uczelnię / szkołę delegującą wnioskodawcę do podjęcia nauki / odbycia studiów lub bezpłatnych praktyk w innym państwie członkowskim UE/EFTA, lub-zaświadczenie wydane przez zagraniczną uczelnię / szkołę przyjmującą wnioskodawcę w poczet uczniów / studentów lub-na bezpłatne praktyki; lub legitymacja ucznia / studenta, w przypadku wnioskodawców, którzy podjęli już naukę i wniosek jest składany w trakcie trwania roku szkolnego / akademickiego;
 W przypadku, gdy Oddział Wojewódzki NFZ nie będzie w stanie potwierdzić prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, wnioskodawca zgłoszony do ubezpieczenia jako członek rodziny w celu uzyskania EKUZ w związku z wyjazdem w celu podjęcia studiów lub nauki, zobowiązany jest przedstawić dokumenty potwierdzające prawo do świadczeń na koszt NFZ, w tym:dokument potwierdzający prawo do świadczeń głównego ubezpieczonego,dokument potwierdzający fakt zgłoszenia wnioskodawcy do ubezpieczenia jako członka rodziny tj. ZUS ZCNA. (źródło)

Warto wcześniej zadbać o dokument potwierdzający, że rodzic jest ubezpieczony - nie zawsze da się coś takiego dostać na już ;) w moim przypadku była to książeczka a raczej Legitymacja ubezpieczeniowa rodzica, do której zostałam wpisana. Dodatkowo zabrałam ze sobą "Raport miesięczny dla osoby ubezpieczonej" (czy jakoś tak :P) - ostrożności nigdy za wiele, a dwa razy jeździć mi się nie chciało.

Trzeba wspomnieć o jednej bardzo ważnej rzeczy: warto wziąć jednak pod uwagę, że nie zawsze łatwo jest dostać kartę na cały semestr. Ważne jest to, co widnieje na naszym zaświadczeniu. Cytując dalej stronę NFZ:
Zaświadczenie wystawione przez uczelnię / szkołę powinno zawierać następujące dane:

-pełną nazwa uczelni lub szkoły z dokładnym adresem i danymi kontaktowymi,

-imię, nazwisko i data urodzenia ucznia lub studenta,

-podpis osoby upoważnionej przez daną uczelnię lub szkołę do wystawienia zaświadczenia lub legitymacji studenckiej na wymienionym dokumencie,

-dokładny dzień rozpoczęcia semestru lub roku akademickiego oraz dzień zakończenia danego semestru lub roku akademickiego, w trakcie którego wnioskująca o EKUZ osoba będzie posiadała status ucznia, studenta danej szkoły lub uczelni, lub okres w jakim odbywane będą praktyki*:

-informację, iż praktyki nie wiążą się z uzyskaniem wynagrodzenia, skutkującego objęciem ustawodawstwem danego kraju

-datę wystawienia zaświadczenia**;
*W przypadku, gdy zaświadczenie nie będzie precyzyjnie określało okresu nauki osoby wnioskującej, a będzie wskazany tylko rok lub semestr akademicki, EKUZ wydana zostanie na okres zgodny z datami rozpoczęcia i zakończenia najbliższego semestru letniego lub zimowego, które obowiązują w polskich szkołach i uczelniach.
**Zaświadczenia wystawiane przez uczelnię lub szkołę, powinny zostać wystawione z datą nie wcześniejszą niż 90 dni od dnia złożenia wniosku o EKUZ. Zaświadczenia wystawione z datą wcześniejszą niż 90 dni od dnia złożenia wniosku, nie będą stanowić podstawy do wydania EKUZ. (źródło)
No i właśnie tu pojawia się czasami problem. Ubiegając się o studia w Niemczech, dostałam dokument o dostaniu się na studia (Zulassungsbescheid) z czterech uczelni. I tylko jedna (i to ta której nie wybrałam) podała konkretny przedział czasowy jeśli chodzi o semestr zimowy. Jeśli nie macie podanych dat to mogą być problemy z wydaniem karty na okres dłuższy niż miesiąc. (Tak, bardzo często dostajemy nawet nie na semestr w ramach czasowych obowiązujących na polskiej uczelni a na miesiąc...). Pytanie czy EKUZ wydany na miesiąc zostanie zaakceptowany przez niemiecką uczelnię jako wystarczający... A jeśli nawet zostanie, to za miesiąc znowu czeka Was składanie wniosku o przedłużenie. Dlatego jeśli nasza uczelnia nie wyśle nam dokumentu z konkretnymi ramami czasowymi semestru to warto w porę i bez czekania napisać do Biura Spraw Zagranicznych na Waszej uczelni (w Niemczech: Akademisches Auslandsamt) lub innej opiekującej się Wami uczelnianej instytucji i ładnie poprosić o wysłanie dodatkowego dokumentu zawierającego wszystkie powyżej zacytowane przeze mnie informacje. Załatwienie tej sprawy dość szybko może Wam oszczędzić wielu nerwów. Warto byłoby też zrobić choćby mailowe rozeznanie w Waszym oddziale NFZ czy na pewno potrzebny Wam papierek z ramami semestru czy może wystarczy tylko zaświadczenie, że zostaliście przyjęci na studia. Jeśli wystarczy sam papierek o przyjęciu na studia - jesteście szczęściarzami :) uczulam jednak, że czasem sam ten dokument to może być za mało, by dostać długoterminowy (semestralny) EKUZ. 



Aha, całość możemy załatwić:

*osobiście/za pośrednictwem osoby upoważnionej lub
*pocztą tradycyjną lub
*mailem lub
*faksem.
Oczywiście jeśli nie osobiście to wysyłając komplet potrzebnych dokumentów, żadnej różnicy w dokumentacji nie ma, wszystko musi tam trafić :) wydaje mi się, że jednak najlepiej będzie odstać swoje w kolejce i wszystkiego dopilnować. Przynajmniej takie jest moje zdanie ;) 

P.s Jeśli uczelnia wymaga od Ciebie zaświadczenia o ubezpieczeniu, a EKUZ to dla nich za mało to możesz z tą kartą iść do niemieckiej Krankenkasse, aby otrzymać zaświadczenie o tym, że nie trzeba się ubezpieczać, bo jesteśmy już w Polsce ubezpieczeni. - informacja potwierdzona od Czytelniczki :)

31 komentarzy:

  1. Cześć :D Bez bicia przyznam się, że notki tej (jeszcze!) nie przeczytałam, chciałam się tylko przywitać :D Przywędrowałam tu oczywiście z bloga Ani, przejrzałam pobieżnie posty i już widzę, że zostanę tu na dłużej. Jak tylko znajdę chwilę to zgłębiam się w archiwum bloga, bo tu same świetne i przydatne (przynajmniej chyba dla mnie) rzeczy :D
    PS. Germaniści, łączmy się! xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za miłe słowa! :)) cieszę się, że znalazłaś tutaj coś dla siebie :)

      Usuń
  2. Obszerne informacje! Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej,

    mam pewien problem z ubezpieczeniem i chciałabym się zapytać, czy spotkałaś się może z podobną sytuacją :) Dostałam się na uczelnię niemiecką, ale jestem studentką zagraniczną. Do immatrykulacji potrzebuję dostarczyć zaświadczenie potwierdzające, że jestem ubezpieczona, mianowicie: "eine Versicherungsbescheinigung einer deutschen, gesetzlichen Krankenversicherung" Z drugiej strony jest podana informacja, że karta EKUZ jest wystarczająca. Wysłałam więc kopię karty EKUZ do Immatrikulationsamt, lecz dostałam odpowiedź, że kopia jest niewystarczająca i muszę dostarczyć wspomniane wyżej zaświadczenie. Tu pojawia się problem - o jakie zaświadczenie chodzi? Gdzie można je dostać? Napisałaś w swoim poście w P.S. że trzeba iść do niemieckiej Krankenkasse, żeby uzyskać takie zaświadczenie - najprawdopodobniej chodzi właśnie o tą sytuację. Do kogo konkretnie powinnam się zwrócić, gdzie wystawiają takie zaświadczenie? W internecie nie ma informacji na ten temat, polski NFZ wystawia tylko EKUZ... a wspomniane zaświadczenie muszę dostarczyć do końca przyszłego tygodnia. Opisałaś podobną sytuację, dlatego postanowiłam zapytać Ciebie. Byłabym ogromnie wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, ojejku już nie pamiętam tego :( ktoś mi kiedyś pisał o tej Krankenkasse, ale to było sto lat temu :( może trzeba się udać po prostu do Krankenkasse w danym mieście i stamtąd spróbować wziąć zaświadczenie? Nic innego mi w tej chwili nie przychodzi na myśl :(

      Usuń
    2. Dziękuję, będę próbować :)

      Usuń
  4. Ja jednak polecam się ubezpieczyć od NNW. Polecam gorąco: mojeu. pl/ubezpieczenia-student ! Jest to jedna z najlepszych możliwych wyborów ubezpieczeń dla studenta. Ubezpieczenia przeznaczone są dla studentów, a składka to tylko 25zl.

    OdpowiedzUsuń
  5. Takie ubezpieczenie warto mieć!

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, również uważam że ubezpieczenie to ważna rzecz. Ja osobiście jestem ubezpieczony w http://www.openlife.pl/produkty/ubezpieczenia-ochronne/ i mogę ich spokojnie polecić. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyższa Szoła Zarządzania i Bankowości title="studia">www.wszib.poznan.pl – to uczelnia, do której wiedziałem, że pójdę od liceum! Udało mi się dostać i jestem zachwycony!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak najbardziej wyjeżdżając za granicę możemy mieć ochronę gdy jesteśmy ubezpieczeni w naszym kraju. ja jednak jestem zdania, że jeszcze warto jest kupić dodatkowe ubezpieczenie turystyczne. W takim wypadku poprzez kalkulator https://kioskpolis.pl/kalkulator-turystyczny/ jesteśmy w stanie poznać wszelkie informacje na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli ktoś posiada taką kartę EKUZ to służy ona jako potwierdzenie ubezpieczenia w danym kraju, który ta kartę wydał. Moim zdaniem fajnie jest mieć również dodatkowe ubezpieczenie na życie https://cuk.pl/ubezpieczenia/zdrowie_i_zycie/ubezpieczenie_na_zycie dzięki któremu bez najmniejszych problemów mamy możliwość również objęcia ubezpieczeniem naszych najbliższych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Też sobie taką załatwiałam. W sumie przez wiele lat byłam o wszystko spokojna, jednak jak się wczytacie w warunki tej karty to jednak możecie zacząć się martwić. Poczytajcie sobie na stronce https://www.bankier.pl/smart/ograniczenia-karty-ekuz-w-krajach-unii-europejskiej-uwazaj-na-haczyki czego nie obejmuje EKUZ. Troszkę tych rzeczy jest niestety...

    OdpowiedzUsuń
  11. Ubezpieczenie za granicą to bardzo ważna sprawa, dlatego fajnie że zwracasz na to uwagę i uświadamiasz młodych ludzi, którzy chcą spróbować swoich sił gdzieś dalej.

    Ciekawe jak sprawa wygląda jeśli chodzi o OC, ja swoje znalazłam tutaj - https://ubezpieczamy-auto.pl/

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  13. Faktycznie akurat ta karta może nam się przydać i co jest najważniejsze że dostajemy ją za darmo. Ja jeszcze zawsze przed wyjazdem wykupuję sobie dodatkowe ubezpieczenie aby być całkowicie spokojnym. Tym bardziej, że jak użyję kalkulatora ubezpieczeń na https://kioskpolis.pl/ to wiem, że znajdę najlepszą opcję ubezpieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sylwester Adamski16 lutego 2020 21:23

    Akurat ta karta najbardziej przydaje nam się jak wyjeżdżamy na wakacje. Ja zawsze jeszcze pamiętam o tym, aby mieć dobre ubezpieczenie OC na mój pojazd. Fajnie jest skorzystać z kalkulatora OC i AC https://cuk.pl/samochod/kalkulator_oc_i_ac jeśli chcemy mieć naprawdę dobrą polisę ubezpieczeniową.

    OdpowiedzUsuń
  15. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jednak jak się wyjeżdża na studia za granicę to tych formalności trzeba więcej spełnić. Trzeba się rozeznać co i jak. Mnie póki co studia poza krajem nie interesują. W Gdańsku na https://www.ssw-sopot.pl/wzornictwo/ chciałbym studiować. Wzornictwo i sztuka użytkowa to ciekawy kierunek. Są to studia inżynierskie. Rozmawiałem z kilkoma studentami to są bardzo zadowoleni.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  19. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  22. Akurat jeśli chodzi o samo ubezpieczenie to ja także bardzo chwalę sobie to, aby je mieć prywatnie. Nawet jak czytałam w https://kioskpolis.pl/mbank-oc/ to również w mBanku można wyrobić sobie ubezpieczenie OC.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zgadzam się, mam koleżanki studiujące za granicą i takie ubezpieczenie to konieczność jest. ja zdecydowałam się na studia w kraju i nie żałuję. Mamy dobre uczelnie, także te niepubliczne. Zobaczcie na ofertę http://www.wseiz.pl/pl/dla-kandydata/studia-podyplomowe . Kilka kierunków studiów podyplomowych do wyboru.

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo istotne informacje. Jeśli natomiast wybieracie się za granicę w celach turystycznych, bardzo ważną rzeczą, o której trzeba pamiętać jest ubezpieczenie turystyczne.
    https://tanieubezpieczenia.com.pl/ubezpieczenie-turystyczne/

    OdpowiedzUsuń
  26. Oceniaj i wybieraj mądrze! Skorzystaj z naszego rankingu kont osobistych, porównaj oferty bankowe i znajdź idealne konto dostosowane do Twoich finansowych potrzeb. Niech zarządzanie finansami stanie się łatwe! https://www.bank-ranking.pl/ranking-kont-osobistych

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo ciekawy tekst zawierający podstawowe informacje, dzięki! www.janosikdlafirm.pl

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że poświęciłaś/eś czas na zostawienie komentarza. Komentujących zawsze odwiedzam, więc nie spamuj :) możesz się oczywiście ze mną nie zgadzać, ale jeśli już chcesz krytykować to konstruktywnie. Nie hejtuj bez podania uzasadnienia dla swojej opinii.

pytania? napisz do mnie:
jasminowamgla@gmail.com