czwartek, 22 maja 2014

Stypendium wakacyjne DAAD w pigułce. Terminy, zasady, wymagania

Blog w pierwotnym zamyśle miał być moim "dziennikiem niemieckiej przygody". Miało być o studiach, miało być też o tym co mnie pochłaniało. Dzisiaj będzie o czymś, co zaprzątało moją głowę podczas zeszłych wakacji.
Jakiś czas temu pisałam, że postanowiłam podejść do testu onDaF. Było to warunkiem ubiegania się o stypendium, obok kilku dokumentów musiałam zaliczyć bezpłatny test onDaF, by mieć w ogóle szansę ubiegania się o stypendium. Kiedy zaczęłam szukać informacji od uczestników kursu wakacyjnego DAAD właściwie niewiele mogłam znaleźć. Dzisiaj chciałabym opisać jak wyglądały moje starania o to stypendium, być może komuś z Was się to przyda?

Przygotowania polecam rozpocząć właśnie we wrześniu. Wtedy warto rozeznać się w ofercie stypendialnej (w szczególności z ofertą kursów wakacyjnych :)), zastanowić się gdzie się chcemy wybrać i wstępnie zaplanować kolejność zdobywania potrzebnych do aplikacji papierów. Nie ma tego zbyt dużo, ale jednak trochę jest ;) potrzebny jest: wypełniony wniosek (UWAGA!!!! da się wypełnić online, ale nie da się zapisać. Trzeba od razu wydrukować), papierek z wybranymi kursami, opinia od nauczyciela akademickiego, wyciąg ocen ze studiów (wydruk po angielsku z systemu USOS) oraz jeśli nie zdążyliście zapisać się na onDaF i do niego nie podeszliście to możecie udać się do lektora DAAD na Waszej uczelni i poprosić o wystawienie zaświadczenia o znajomości języka - po uprzednim przetestowaniu Waszej wiedzy oczywiście ;) poza tymi ogólnymi rzeczami musicie dostarczyć swój życiorys oraz list motywacyjny. Słyszałam, że to właśnie dobry list motywacyjny rzutuje na ostateczny wynik postępowania, nie wiem ile w tym prawdy ;) moja koleżanka ze studiów mówiła, że ważne jest solidne powiązanie między Waszym listem motywacyjnym, a typem kursów, który wybraliście. Na przykład wybór kursu związanego z kulturoznawstwem można tłumaczyć rozszerzeniem wiedzy ze studiów - szczególnie będąc /przyszłą/ germanistką ;) 
Oczywiście wszystkie powyższe dokumenty muszą być sporządzone po niemiecku! Wyjątkiem jest wydruk ocen ze studiów - może być po angielsku :)

Terminowo rozłożyło się to tak:
Pisanie listu motywacyjnego: kiedy znalazłam czas czyli wrzesień. Wskazówki DAAD jak taki list motywacyjny napisać TUTAJ - bardzo fajna stronka, polecam. Krótko i na temat, najważniejsze wytyczne zostały zawarte i generalnie bardzo pomogła w pisaniu LM :)
|
później test językowy: początek listopada (KLIK)
|
dalej zbieranie dokumentów, pieczątek, reszty: druga połowa listopada
|
oraz wysłanie dokumentów: 07.12.2013, poleconym priorytetowym. 
|
na koniec oczekiwanie na odpowiedź aż do...: 19.02, w moim przypadku odpowiedź negatywna

Informacje ogólne DAAD o programach stypendialnych: KLIK /dane z maja 2014/
Opis wakacyjnego programu stypendialnego KLIK /również maj 2014/

Mam nadzieję, że komuś pomogłam :) ja sama stypendium na kurs nie dostałam, no cóż, widać tak miało być ;) 

13 komentarzy:

  1. Witaj, ja również nie dostałam tego stypendium. Studiuję germanistykę i w sumie nikt od nas nie dostał, jedynie osoby studiujące inne kierunki i nie wiem czy nie lubią germanistów czy po prostu nie podobały im się listy motywacyjne, oceny itd. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a u mnie właśnie koleżanka z roku dostała :) ale ciężko powiedzieć, co tak naprawdę jest rozstrzygające, czy oceny czy LM czy po prostu jakieś inne kryterium ;)

      Usuń
  2. Wiesz może kiedy ogłaszane są wyniki o ewentualnym przyznaniu stypendium, w jakim miesiącu? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podałam daty z mojego przypadku - na odpowiedź czeka się do drugiej połowy lutego jeśli termin przesłania dokumentów miałaś w grudniu :) list dostalam 19.02. Czyli rozpatrywanie to około 1.5-2 miesiące :)

      Usuń
    2. W tym roku do końca kwietnia. Ale można już teraz napisać do Warszawy, mi podali odpowiedź.

      Usuń
  3. Czy dostał już ktoś odpowiedzi (z rekrutacji 2016)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, ja co prawda jeszcze nie dostałam oficjalnych wynikow, ale napisałam do Centrali w Warszawie i poinformowali mnie, że stypendium dostałam. Wyniki mają przyjść najpóźniej pod koniec kwietnia. Co prawda nie dostałam do tego miasta co chciałam, bo do Freiburga, ale i tak dobrze. Czy ktoś się tez tam wybiera?
      Gdyby ktoś jechał albo już odbył kurs na Universitat Freiburg, to prosze o kontakt piech.ewe@gmail.com

      Usuń
  4. Hej, ta opinia od wykładowcy w jakim języku być powinna? oraz osobno dołączona? na portalu piszą, że w osobnej kopercie.. :) Bardzo prosze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej :) ta opinia wykładowcy czyli Gutachten była u mnie z tego co pamiętam po niemiecku / angielsku :) podsyłam link:
      https://www.daad.de/deutschland/stipendium/hinweise/de/8527-formulare-und-downloads/

      oraz drugi:
      https://www.daad.de/medien/deutschland/stipendien/formulare/recommendation.pdf

      Usuń
    2. ...i jeśli piszą, że w osobnej to trzeba w osobnej. Nie pamiętam już jak to kiedyś było, aplikowałam 3 lata temu :)

      Usuń
  5. Warto czasami się poświęcić, aby coś zyskać. ja zaczynam naukę angielskiego od https://lincoln.edu.pl/warszawa/blog/jezyk-angielski-czasy-terazniejsze i mam nadzieję, że tez mi się to uda :)

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że poświęciłaś/eś czas na zostawienie komentarza. Komentujących zawsze odwiedzam, więc nie spamuj :) możesz się oczywiście ze mną nie zgadzać, ale jeśli już chcesz krytykować to konstruktywnie. Nie hejtuj bez podania uzasadnienia dla swojej opinii.

pytania? napisz do mnie:
jasminowamgla@gmail.com