środa, 1 września 2021

Jak się przekwalifikować, kiedy nie masz doświadczenia w danej branży? Nadrabiaj motywacją do pracy i osobowością!

O tym, jak po dziesięciu latach od matury nadal szukam własnej drogi, bo filolog to nie zawód. Filolog to stan umysłu ;)
Chodząc na rozmowy o pracę, niezależnie od mojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego, zawsze jestem kojarzona z filologią. Jest to już na tyle wgrane w moją "cefałkę", że stało się to niemal moim drugim PESELem ;) dawno temu, po maturze, wydawało mi się, że warto inwestować w języki, bo to mi otworzy okno na rynek pracy. No nie do końca... 

W toku poszukiwań pracy przez te wszystkie lata okazywało się, że słowo klucz to doświadczenie. Ogłoszeń, które nakreślały doświadczenie w branży X jako warunek konieczny było multum. Oczywiście, najłatwiej było się dostać do działu obsługi klienta. I tak też stało się w moim przypadku. I wspaniale, że znam dwa języki obce na niezłym poziomie. Tylko, że mimo znajomości tych języków, często liczy się właśnie doświadczenie...

Moje dotychczasowe "segmenty" zatrudnienia to głównie obsługa klienta i działy handlowe. Można powiedzieć, że to pokrewne branże. I pewnego majowego dnia, roku 2021, postanowiłam się przekwalifikować i zostać... Panią rekruterką. 

W tym miejscu właściwie powinnam skierować podziękowania w stronę jednej z koleżanek, która nazywała mnie "Panią z HR". Moje zainteresowanie rekrutacjami i rozmowami kwalifikacyjnymi trwa tak naprawdę już kilka dobrych lat. Dlaczego tak? Lubiłam chodzić na rozmowy przygotowana, lubiłam wiedzieć jakie pytania mogą paść. I w tym roku udało mi się nawet doczekać jednego ze sławnych pytań sprawdzających mój tok myślenia i reakcję na stres. Nie zdradzę, o jakim pytaniu mowa, ale można KLIKNĄĆ TUTAJ, by zobaczyć jakie pomysły potrafią mieć rekruterzy największych firm. Im bardziej abstrakcyjne pytanie, tym większa szansa na zestresowanie kandydata ;) trzeźwe myślenie zawsze w cenie.

Btw, co do mojego zainteresowania rynkiem pracy to TUTAJ kilka wcześniejszych postów na temat, pisanych z pozycji osoby po studiach, na początku kariery zawodowej. 

CZY ŁATWO JEST SIĘ PRZEKWALIFIKOWAĆ I JAK TO ZROBIĆ? 
Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Zależy, jakim kapitałem wiedzy na temat nowej branży dysponujesz. Zależy, jaka jest Twoja motywacja do zmiany. Zależy, jakimi językami władasz. Słowa klucze? Determinacja i cierpliwość. 

W moim przypadku poszukiwania trwały lekko ponad dwa miesiące.  Motywacją było zainteresowanie rekrutacjami, ale też ogromny potencjał tej branży. Kiedy przeżyliśmy już kilka fal pandemii (...), a świat okazał przejawy tzw. normalności, to można było wreszcie na spokojnie obserwować tendencje na rynku pracy. Jakie branże są najbardziej "łase" na pracowników, gdzie jest największe pole manewru do szukania. Obecnie ja sama obserwuję ogromny boom na stanowiska rekruterskie i przyznam, że na początku byłam mocno zdziwiona. A później pomyślałam, że może warto spróbować? W końcu jest to jedno z moich zainteresowań. I szczęśliwie udało się :) poza zainteresowaniami zależało mi na pracy z językami obcymi. I na fakcie, by znaleźć taką branżę, która w najbliższych pięciu, czy dziesięciu latach nie zostanie w pełni zautomatyzowana, bo tendencję do automatyzacji widać choćby w Customer Service. 

Co będzie dalej i czy się odnajdę w nowej roli? We will see. Na razie masa nauki przede mną, nim oficjalnie nazwę się Panią z Rekrutacji :)


Pozdrawiam, 
J.

3 komentarze:

  1. Może warto się wybrać na studia podyplomowe? Zobacczie na ofertę http://www.wseiz.pl/pl/dla-kandydata/studia-podyplomowe. Moim zdaniem w Warszawie to najlepsza uczelnia, mają szeroki wybór kierunków. Studia na innym kierunku i można myśleć o zmianie pracy, na tą w nowym zawodzie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam Wam stronę https://www.rekrutacja-do-policji.pl/test-wiedzy-do-policji , na której znajdziecie wszelkie informacje, a także mnóstwo porad odnośnie testów do policji. Do tych testów dzięki tej stronie można sie solidnie przygotować i zdać bez problemów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pewnie, że trzeba starać się aby zaistnieć w danej branży, szkolić się aby być coraz bardziej atrakcyjnym na rynku pracy. A może też spróbować własnego biznesu? Zobaczcie sami na https://azitylkokobieta.pl/ ilu kobietom już się udało, są tam też na blogu porady jak sobie radzić w życiu jako kobieta. Mnóstwo porad i wskazówek także dotyczących związków, domu, urody.

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że poświęciłaś/eś czas na zostawienie komentarza. Komentujących zawsze odwiedzam, więc nie spamuj :) możesz się oczywiście ze mną nie zgadzać, ale jeśli już chcesz krytykować to konstruktywnie. Nie hejtuj bez podania uzasadnienia dla swojej opinii.

pytania? napisz do mnie:
jasminowamgla@gmail.com